کد خبر: ۱۳۳۶
۱۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰
خانه امید نیازمندان

خانه امید نیازمندان

خیریه «قائم آل محمد» از شعبه‌های خیریه آبشار عاطفه‌ها، یکی از مراکزی است که بسیاری در محدوده سیدی و طرق چشم به کمک‌های او دارند. 2سال از شروع به کار شعبه خیابان قائم آبشار عاطفه‌ها می‌گذرد. همین مدت اندک کافی است که ساختمان این شعبه به خانه امید صدها خانواده ناتوان از پرداخت هزینه‌های زندگی تبدیل شود.

همان‌طور که هر روز قیمت اجناس رو به افزایش است، فشار زندگی برای بسیاری از همشهریان ما نیز رو به افزایش است. در این بین متأسفانه افرادی نیز هستند که به دلایلی همچون از کارافتادگی توان کار و کسب درآمد ندارند. این افراد راهی به جز امید به خدا و چشم به کمک‌ خیران ندارند. 

خیریه «قائم آل محمد» از شعبه‌های خیریه آبشار عاطفه‌ها، یکی از همین مراکز است که بسیاری در محدوده سیدی و طرق چشم به کمک‌های او دارند.2سال از شروع به کار شعبه خیابان قائم آبشار عاطفه‌ها می‌گذرد. همین مدت اندک کافی است که ساختمان این شعبه به خانه امید صدها خانواده ناتوان از پرداخت هزینه‌های زندگی تبدیل شود.

 معصومه لزگی، مدیر شعبه، درباره فعالیت خیریه توضیح می‌دهد: ما 350 خانواده نیازمند را در محلات سیدی، قائم، شهید ناظر، دایی، نقیبی‌فر، خلج، طرق، رباط طرق و چند روستای حاشیه شهر تحت پوشش داریم. افراد تحت پوشش ما در بخش‌های مختلف مانند از کارافتاده، ایتام، سادات، درمانی و بیماری‌های خاص، خانواده‌های بی‌سرپرست، بدسرپرست و زنان سرپرست خانواده دسته‌بندی شدند که ما با واریز مستمری‌های نقدی و همچنین کمک‌های غیرنقدی شامل خواروبار، پوشاک، هزینه‌های تحصیلی و... به آن‌ها کمک می‌کنیم.


ارتباط با خیران

با توجه به شرایط اقتصادی موجود، پیدا کردن خیر و جلب اعتماد آن، جزو سخت‌ترین قسمت‌های کار یک مؤسسه خیریه‌ است. لزگی در این‌باره می‌گوید: نحوه ارتباط با خیران به شکل‌های مختلف است. در بیشتر مواقع ما از طریق تماس تلفنی با خیران ارتباط برقرار می‌کنیم و کمک‌های آن‌ها را جمع‌آوری می‌کنیم.

 در کنار این توزیع قلک را داریم. برخی اوقات نیز ما مددجویان را مستقیم به نزد خیران می‌فرستیم تا با هم آشنا شوند و خیر از شرایط و نیازهای شخص تحت پوشش خود، اطلاع پیدا کند. افزون بر این ما در فضای مجازی نیز برای جمع‌آوری کمک‌ها فعال هستیم. در گروه و کانال‌های خیریه به صورت مداوم و حتی روزانه به خیران گزارش فعالیت خودمان را ارائه می‌کنیم.


بخش‌های متنوع خیریه

12 کارمند در این خیریه به ارائه خدمت مشغول هستند که هر یک وظیفه خاص خودش را دارد. لزگی درباره بخش‌های مختلف خیریه می‌گوید: کارکنان هر یک وظایفی بر عهده دارند. در اینجا بخش‌های مختلفی همچون اشتغال، درمانی، حسابداری، مددکاری، قلک، انبارداری، جمع‌آوری مشارکت‌های مردمی، فرهنگی، جهیزیه و ... داریم. وظیفه هر کدام از این واحدها منحصر به خود بخش است. 

برای نمونه واحد اشتغال وظیفه‌ آموزش، توانمندسازی و پیدا کردن شغل برای مددجویان را بر عهده دارد. ما در این بخش کلاس‌های مهارت‌آموزی تشکیل می‌دهیم و با جست‌وجو در مراکز صنعتی، تجاری و ... تلاش می‌کنیم برای مددجویانمان کار پیدا کنیم. به همین شکل از ابتدای امسال با وجودی که شرایط دشوار بود توانستیم حدود 40 نفر را از این طریق سر کار بفرستیم. 

واحد درمانی تلاش می‌کند از مراکز درمانی تخفیف بگیرد و با کمک خیران هزینه درمان بیماران نیازمند را پرداخت می‌کند

واحد درمانی تلاش می‌کند از مراکز درمانی تخفیف بگیرد و با کمک خیران هزینه درمان بیماران نیازمند را پرداخت می‌کند. بخش حسابداری کارهای مالی مؤسسه را برعهده دارد. واحد مددکاری ما نیز با مددجویان در ابتدای کار ارتباط برقرار و مشکلات و نیازهای آن‌ها را ریشه‌یابی و به آن‌ها راهنمایی ارائه می‌کند. اگر مراجعه‌کننده به ارائه خدمات نیاز داشته باشد از طریق مددجو در اختیارش قرار می‌گیرد. واحد جهیزیه نیز در سال چندین جهیزیه برای عروسان فراهم و تحویل می‌دهد. واحد‌های دیگر نیز هر یک وظایف خاص خود را دارند.


برنامه‌های کرونایی خیریه

ویروس منحوس کرونا تأثیرات منفی زیادی روی تمامی مراکز خیریه گذاشته است. از یک‌سو با کساد شدن کسب‌وکارها از حجم کمک‌ها کاسته شده و از سمت دیگر درخواست‌ها به شدت افزایش پیدا کرده است.لزگی درباره تأثیرات کرونا روی این خیریه توضیح می‌دهد: در همین مدت شیوع ویروس کرونا به تعداد مراجعه‌کنندگان ما به شدت افزوده شد.

 متأسفانه با توجه به شرایط اقتصادی تعداد خیران نیز به شدت کاسته شده است؛ اما با این حال از ابتدای شیوع کرونا ما برای کمک‌ به مددجویان خود تلاش بسیاری انجام دادیم .برای نمونه در 3نوبت به آن‌ها بسته معیشتی به همراه اقلام بهداشتی توزیع کردیم. از مددجویانی که مبتلا به کرونا شده بودند به شکل ویژه حمایت کردیم.

 افرادی را که از پرداخت هزینه‌های قبوض و اجاره‌ منزل خود ناتوان شده بودند با پرداخت این هزینه‌ها یاری کردیم. افزون بر این ما برای مددجویانی که متأسفانه صاحب‌خانه آن‌ها را مجبور به تخلیه کرده بود هزینه رهن منزل جدیدشان را پرداخت کردیم. در آخر نیز برای حفظ سلامتی شهروندان سیدی با مشارکت یک خیر که هزینه مواد ضدعفونی‌کننده را پرداخت کرد و با همکاری یک گروه جهادی معابر، درهای منازل و سطوح را ضدعفونی کردیم.


عملکرد شفاف

خیر محله سیدی ضمن اطمینان‌بخشی به شهروندان درباره نحوه هزینه‌کرد کمک‌های آن‌ها می‌افزاید: پولی که خیران به ما می‌دهند، تنها صرف کاری خواهد شد که برای آن نیت کمک کرده‌اند. 

ممکن است یک خیر بگوید مبلغی که می‌پردازد صرف ایتام، جهیزیه یا درمان بیماران شود ما همان کاری را می‌کنیم که خواسته شده است. البته برخی قید نمی‌کنند و می‌گویند به ما اعتماد دارند. ما این پول را صرف نیازمندان می‌کنیم و با نمایش روزانه اقدامات خود می‌توانیم این اطمینان را بدهیم که پولشان در همین محدوده و صرف چه اموری می‌شود.

آوا و نمــــــای شهر
03:44